سفارش تبلیغ
صبا ویژن

السلام علیک یا جواد ائمه

 

آنکه در دانشش اختلاف و دوگانگینباشد . [امام باقر علیه السلام ـ در بیان معنای راسخان در دانش ـ]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?حمیدیان

پنج شنبه 87/3/23  ساعت 4:37 عصر

توسل به اهل بیت (ع

توسل به اهل بیت (ع
)

توسل به اهل بیت پیامبر (ص ) طبق روایات
اهل سنت نیز، حتى پیش از خلقت دنیوى معصومین هم جایز است و در روایات مطرح شده است
، مثل توسل حضرت آدم ، به نور پنج تن آل عبا.
از پیامبر اکرم (ص ) نقل شده که
فرمود: خداوند چون حضرت آدم را آفرید، به سمت راست عرش نگریست ، در هاله اى از نور
پنج شبح را دید که در رکوع و سجودند. پرسید: خدایا پیش از من نیز کسى را از گل
آفریده اى ؟خداوند فرمود: نه . پرسید: پس این پنج شبحى که به هیئت و چهره منند،
کیانند؟ خداوند فرمود: پنج نفر از فرزندان تو هستند، اگر آنان نبودند، تو را نمى
آفریدم . نامشان را از نامهاى خودم مشتق ساخته ام . اگر نبودند، بهشت و دوزخ و عرش
و کرسى و آسمان و زمین و فرشتگان و جن و انس را نمى آفریدم ... اینان برگزیدگان
منند. من به خاطر و به وسیله اینها دیگران را نجات مى بخشم و (به خاطر دشمنى با
اینان ) هلاک مى سازم . هرگاه حاجتى به من داشتى به اینان توسل بجوى . آن گاه
پیامبر فرمود: ما کشتى نجاتیم ، هرکس در این کشتى آویزد، نجات یابد و هر که جا
بماند، هلاک مى شود. هرکس به درگاه خدا نیازى دارد، پس به وسیله ما اهل بیت از خدا
بخواهد.(89)
عبدرى قیروانى ، از بزرگان مالکیه (متوفاى
731) گفته است :
(کسى که به زیارت حضرت
رسول رود و به ساحت او متوسل و پناهنده شود و حاجت بخواهد، مایوس نخواهد شد ؛ چرا
که آن حضرت ، شافع مشفع است و توسل به او موجب ریزش و آمرزش گناهان مى شود. هرکس
درآستان آن حضرت بایستد و به او متوسل شود. خداوند را بخشنده و مهربان خواهد یافت
.)(90)
نیز قسطلانى در
کتاب (المواهب اللدنیه ) گفته است :
(زائر
پیامبر اکرم ، سزاوار است که دعا و تضرع و استغاثه و تشفع و توسل بسیار داشته باشد.
استغاثه ، طلب یارى و پناهجویى است . فرقى نمى کند که به لفظ استغاثه باشد، یا توسل
، یا تشفع و توجه . توجه هم به معناى آن است که انسان در پى یک موجه و آبرومند و
صاحب جاه و منزلت برود و توسل جویدتا به یک مقام بالاتر از او دسترسى پیدا
کند.)(91)
(زرقانى ) نیز نوشته
است :
(زائر پیامبر (ص ) به آن حضرت توسل
جوید و در توسل به او، از خداوند به جاه و مقام وى مسالت کند، چرا که توسل به حضرتش
کوههاى گناه و بارهاى سنگین معاصى را فرو مى ریزد، برکت شفاعت او و عظمتش در پیشگاه
پروردگار، در حدى است که هیچ گناهى یاراى ماندن در برابرش نیست . هرکس جز این عقیده
داشته باشد، محرومى است که خداوند، چشم بصیرتش را کور کرده و دلش را به گمراهى
کشانده است . آیا مخالف این عقیده ، این آیه را نشنیده است . (ولو انهم اذ ظلموا انفسهم ...) تا آخر آیه .)(92)
گروهى از بزرگان و علماى اهل سنت ، در مورد
توسل دامن سخن را گسترده اند و گفته اند که توسل به پیامبر اکرم (ص ) در هر حال
جایز است ، قبل از خلقتش و پس از خلقت ، درطول حیات دنیوى و پس از وفاتش ، در مدت
عالم برزخ و پس از برپایى رستاخیز و در عرصات قیامت و بهشت .
گفته اند که توسل
سه نوع و به سه معنى است :
1 - حاجت خواستن از خداوند، به واسطه مقام پیامبر و
به برکت وجود او. اینگونه توسل جستن در همه حالات یاد شده جایز است .
2 - به
معناى درخواست از پیامبر که درباره زائر دعا کند. این نیز در همه حالات ، جایز است
.
3 - اینکه از خود پیامبربخواهند، چرا که آن حضرت مى تواند نزد خدا شفاعت کند و
از پروردگارش بخواهد، از این رو ما از خود او مى خواهیم . بازگشت این نوع ، به همان
معناى دوم است و اشکالى ندارد. در تاریخ هم نمونه هایى بوده است ، مثل کسى که نزد
پیامبر، از ضعف حافظه خود شکایت کرد. حضرت با دست نهادن بر سینه اش ، به شیطان
دستور داد که از درون او دور شود. از آن پس حافظه او قوى گشت و هر چه را مى شنید،
دریادش مى ماند.(93)
در حدیث آمده است که حضرت آدم به حق و به نام
مبارک پنج تن اهل بیت ، خدا را قسم داد، خداوند هم توبه او را پذیرفت ، این همان (کلمات ) بود که به تعبیر قرآن کریم ، آدم از خداوند متعال دریافت
کرد.(94)
این حدیث ، در منابع متعددى از کتب اهل سنت
آمده و بزرگان حدیث ، آن را صحیح و موثق شمرده اند.(95) حتى (ابن
جوزى ) در کتاب خویش به نام (الوفاء فى فضائل المصطفى ) در این زمینه فصلى گشوده و با عنوان (باب التوسل بالنبى )
و (باب الاستشفاء بقبره ) احادیث این موضوع را آورده است و محمد بن نعمان مالکى نیز
کتابى دارد با عنوان (مصباح الظلام فى
المستغیثین بخیر الانام ). همچنین ابن داود
مالکى در کتاب (البیان و الاختصار)، حکایات بسیارى از کسانى نقل مى کند که با توسل
و التجاء به پیامبر اکرم (ص ) برایشان گشایش و فرج حاصل شده است .
با این حال ،
شگفت از نویسنده بى خبرى همچون (قصیمى ) است که با پیروى ازهتاک و دروغ بافى همچون ابن
تیمیه همه این احادیث صحیح نبوى را دروغ پنداشته و اصل توسل به حق پیامبر و آل او
را رد کرده و گفته است : چیزى را از خدا خواستن و او را به حق پیامبر یا هرکس دیگر
از پیامبران و صالحان قسم دادن ، هیچ ارزش علمى و دینى ندارد و نمى تواند یک کار
مقبول و شایسته باشد، تا چه رسد که وسیله آمرزش و عفو کامل شود! صرف گفتن الفاظ چه
تاثیرى دارد و نزد خدا چه قیمتى مى تواند داشته باشد تا موجب ریزش گناهان گردد؟(96)
راستى ... قصیمى آن همه احادیث صحیح را درمورد
توسل به پیامبر و آل او چگونه پاسخ مى دهد؟
این آیه قرآن را چگونه جواب مى دهد
که خداوند مى فرماید: اى پیامبر!آنان که به خویشتن ستم کردند، اگر نزد تو آیند و از
خداوند آمرزش بخواهند و پیامبر هم براى آنان از خداوند مغفرت بطلبد، خدا را توبه
پذیر و مهربان خواهند یافت :


ولو انهم اذ
ظلموا انفسهم جاءوک فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما.(97)


البته
ادعاهاى امثال قصیمى و ابن تیمیه را بزرگانى از خودشان پاسخ داده و سستى آنها را
بیان کرده اند و گفته اند که واسطه قرار دادن پیامبر براى مغفرت خواهى از خدا عقلا
و شرعا اشکالى ندارد، چه با لفظ توسل باشد، چه استغاثه و چه تشفع .(98)
وقتى قصیمى به گمان خود، استغاثه به على (ع )
و صدا کردن او را در گرفتاریها نوعى کفر دانسته و توسلهاى شیعه را در حرمهاى مقدس
نجف و کربلا و مشاهد مشرفه به اهل بیت ، مغایر با توحید پنداشته است ،(99) غافل است که اینگونه استغاثه و توجه و صدا کردن ،
بیش از این نیست که شیعیان ، اهل بیت را در پیشگاه خداوند وسیله قرار مى دهند تا به
حاجتهاى خویش برسند. چرا که اینان به خداوند نزدیکتر و در پیشگاهش مقرب ترند و
مجارى فیض الهى و حلقه وصل و واسطه فیض میان مولى و بندگانند، نه آن که خودشان ذاتا
و بطور مستقل ، دخالتى در برآمدن حاجتها داشته باشند. همه افراد براى دست یافتن به
خواسته هایشان نزد بزرگان ، دنبال وسیله و واسطه مى گردند. معصومین و همه اولیاء
صالح خدا، با تفاوتهایى که در مراتب و درجات قرب دارند، واسطه رحمت الهى اند. در
عین حال ، عقیده داریم که در عالم هستى ، هیچ موثرى جز خداى سبحان نیست . آن چه در
حرمهاى مطهر و کنار قبور اولیاء دین توسط زائران شیعه و غیر شیعه انجام مى گیرد، جز
همان توسل نیست . کجاى این با توحید ناسازگار است ؟(100)
حتى در متن زیارتنامه هایى که علماى اهل سنت
در کتب خویش آورده اند، مساله توسل و شفاعت مطرح است ، که اینجا جاى بررسى همه آنها
نیست . تنها به یک مورد اشاره مى شود. در یکى از زیارتها خطاب به رسول خدا(ص ) مى
گوییم :
(...سلام بر تو اى پیامبر رحمت و
اى شفیع امت !...
درود خدا بر بهترین مکانى که جسم پاک تو را در برگرفته است
.
اى رسول خدا! ما مهمانان تو و زائران حرمت ، از شهرهاى دور، با پیمودن دشتها و
بیابانها به زیارت تو آمده ایم و شرافت یافته ایم که در پیشگاه تو فرود آییم ، تا
به شفاعت تو دست یابیم و به یادگارها و آثار بازمانده از تو بنگریم و برخى از حقوق
تو را ادا کنیم و تو را در پیشگاه پروردگارمان شفیع قرار دهیم . بار گناهان کمرهاى
ما را شکسته است و تو شفیعى هستى که شفاعتت پذیرفته است و ما را به شفاعتت وعده
داده اند، پس در پیشگاه خدا شفیع ما باش و از پروردگار بخواه که ما را بر سنت تو
بمیراند و در زمره همراهانت برانگیزد... شفاعت ، شفاعت ، یا رسول الله !...)(101)
با این حال ،
آیا آن چه که شیعه به عنوان توسل به انبیاء الهى و ائمه معصومین و پیامبر و اهل بیت
او انجام مى دهند و آنان را براى برآمدن حاجتهایشان در پیشگاه خدا (وسیله ) و (شفیع )
قرار مى دهند، از کارهاى مخصوص و بدعتهاى خودشان است ؟یا بزرگان اهل سنت هم چنین
معتقدند و چنین عمل مى کرده اند؟! و آیاتبرک و توسل ، بدعت است ، یا عمل به سنت و
ابراز محبت به اولیاء الله ؟
کبرت کلمة تخرج من افواههم ، ان یقولون الا کذبا
(کهف / 5)


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

عیدتان مبارک
جزئیات شکست توطئه ربودن رئیس‌جمهور در سفر عراق
خاورمیانه بزرگ
بمناسبت سالگرد جنگ 33روزه
عباس پالیزدار که بود چه کرد
علت بازگشت زودتر از موعد سولانا از سفر تهران
نماز تعطیلى ندارد
آیا این مسئاه اتفاقی است
ولایت فقیه و مدرک آن
فیلم فراتر از فتنه
توسل به اهل بیت (ع
گوسفند چهار شاخ
مطب دندانپزشکی سبک هندی
افسانه ای بنام میرکاوا
رجعت در اندیشه شیعى
[همه عناوین(19)]

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

17397

بازدید امروز

0

بازدید دیروز

0

حضور و غیاب
یــــاهـو


 RSS 


 درباره خودم

السلام علیک یا جواد ائمه
حمیدیان
مذهبی

 لوگوی وبلاگ

السلام علیک یا جواد ائمه

 پیوندهای روزانه


 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

لوگوی دوستان









اشتراک